Przyszłość jest teraz! #50FOODandFUTURE (część 3)

To już trzecia część naszego cyklu, zestawienia oraz kampanii społeczno-popularyzatorskiej promującej polskie innowacyjne
rozwiązania w szeroko rozumianej tematyce foodowej i designu „wokół stołu”. Minęło już ponad pół roku od jego rozpoczęcia
i mamy nadzieję, że ewoluuje oraz że uda nam się też pomóc wypromować oraz rozwinąć najciekawsze projekty w skali międzynarodowej. 

W tej edycji zaprzeczamy nieco postawionej przez nas na początku cyklu tezie o słabości polskich marek na arenie międzynarodowej i temu, że siła naszego rolnictwa opiera się niemal wyłącznie na żywności nieprzetworzonej. Pojawiły się bowiem polskie rodzinne przedsiębiorstwa, które stworzyły z sukcesem rozpoznawalne już marki i to w luksusowych segmentach. Mowa o jednym z niekwestionowanych liderów wódek superpremium Chopin Vodka i największym dziś w Europie producencie kawioru Antonius Caviar.

W dobie coraz bardziej nagłaśnianego globalnego kryzysu związanego z drastycznym spadkiem populacji pszczół w ekosystemie, od których zapylania zależy aż 1/3 naszej codziennej diety, cieszy, że są w Polsce firmy, które z sukcesem nie tylko biznesowym, ale i ważnym społecznie ten trend pozytywnie zmieniają. Tomasz Łysoń prowadzi w kolejnym już pokoleniu przedsiębiorstwo będące jednym ze światowych liderów producentów uli i akcesoriów dla pszczelarstwa, a Arek Sadowski stworzył w kilka lat firmę, która stała się największym gospodarstwem pasiecznym w Polsce i dzięki nowoczesnemu podejściu do produkcji, sprzedaży i marketingu już wyszedł ze swoimi produktami z kraju, a ambicje Pasiek Rodziny Sadowskich sięgają dużo dalej.

W tej edycji prezentujemy także kilka innych osobowości, które rzuciły wyzwanie przyszłości. Wśród nich nietuzinkowego szefa kuchni oraz naszego eksperta w dziedzinie designu Tomka Rygalika, którego studio „wyszło w naturę” i to właśnie tam prawdopodobnie będą powstawać także projekty na styku art-foodu.

W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, dokąd dziś zmierzają liderzy nowego świata foodu, wybierzemy się do Afryki Zachodniej na spotkanie z nominowaną w rankingu 100 najlepszych szefów kuchni świata The Best Chef Awards Fatmatą Bintą, a także do Izraela. Eshchar Ben-Shitrit jest założycielem Redefine Meat, firmy, która za niecałą dekadę planuje być największym producentem „nowego mięsa” na świecie.

Z kolei Kulinarny POP-UP Przyszłości to relacja z pierwszego spotkania naszych ekspertów oraz świetnych kucharzy z polskimi producentami i ich produktami prezentowanymi ostatnio na naszych łamach. Jak szefowie kuchni podejdą w swoich daniach do często bardzo nowatorskich składników?

Bo czy nie mamy ludzi i firm z innowacyjnym podejściem do tego szerokiego okołofoodowego spektrum? Oczywiście, że mamy, i w tym wydaniu FOOD & FRIENDS przedstawiamy kolejną dziesiątkę! 

Reportaże z cyklu #50FOODandFUTURE możecie znaleźć w 52. numerze magazynu FOOD & FRIENDS.

Partnerzy #50FOODandFUTURE

Adrian Bęben
– Przyszłością tego świata jest… przeszłość. Powinniśmy wyhamować i wrócić do tego, co było kiedyś – mówi Adrian Bęben nominowany przez Gault & Millau do tytułu „Szefa Jutra”. Adrian tworzy w Lublinie restaurację Czarcia Łapa, gdzie zamierza postawić między innymi na pierwotną formę przyrządzania posiłków, jaką jest obróbka na otwartym ogniu.

 

TEKST: IGOR GRZESZCZUK
ZDJĘCIA: MAŁGORZATA OPALA

Powiązane