W Monachium nie brakuje naprawdę ciekawych barów. Często mieszczą się w bardzo małych lokalach, które za dnia pełnią zupełnie inną funkcję. Na przykład w ciągu dnia kawiarnia i pączki, a wieczorem gorąca impreza. Goldene Bar to jednak całkiem inna liga, wszak można tu spotkać jednego z najbardziej znanych i utalentowanych barmanów Niemiec. Mowa o Klausie St. Rainerze, który działa w tej branży od kilku lat. W trakcie swojej kariery współpracował z wieloma barami liczącymi się na monachijskiej scenie – był szefem baru w Ernst Lechthaler oraz w legendarnym Schumann’s bar. Od 2010 wraz z Leonie von Carnap prowadzi Goldende Bar w Haus der Kunst.
W 2012 roku w konkursie Mixology Bar Awards uznano Klausa St. Rainera „Bartender des Jahres”, zaś w 2013 jego Goldene Bar wyróżniono mianem „Bar des Jahres”. Z kolei brytyjski magazyn „Drinks International” umieścił Goldene Bar w rankingu „Top 50 Bars of the World” roku 2012. Rok temu na Klausa i Goldene Bar zwrócił natomiast uwagę magazyn „Falstaff”, przyznając im tytuły barmana i baru roku.
Poza Goldene Bar Klaus prowadzi również Josef Rainer Shakermanufaktur, która sprzedaje ręcznie robione złote i srebrne shakery. Produkcją zajmuje się profesjonalny złotnik, który jest przyjacielem naszego rozmówcy. Na początku shakery tworzono z myślą o prywatnym użytku, potem o przyjaciołach z branży. Obecnie sprzedaż odbywa się na szerszą skalę, dzięki czemu każdy może zamówić taki model, jaki mu się podoba. Klaus opracował także kilka produktów, by jeszcze bardziej przybliżyć się do perfekcji za barem. Jednym z nich jest bitters o nazwie Sexy Bitters, innym zaś tonik, który wyprodukował przy pomocy firmy Aqua Monaco. Wszystkie te napoje można zamówić online.
W 2014 roku na rynku ukazała się książka Klausa „Cocktails: Die Kunst, perfekte Drinks zu mixen”. Rok później autor otrzymał za nią Edouard Cointreau’s Gourmand Cookbook Award za najlepszą niemiecką cocktail book. Jego publikację uznano też wtedy za jedną z trzech najlepszych na świecie w tej kategorii. Dzieło Klausa jest fantastyczne – z jednej strony stanowi lekcję historii na temat rozmaitych drinków, a z drugiej strony dowiadujemy się z niego, dlaczego trunki te są serwowane w Goldene Bar. Autorem zdjęć jest cieszący się uznaniem fotograf Armin Smailovic. Trzymam kciuki, by wkrótce ukazała się angielska wersja tej publikacji – na razie mogą się nią cieszyć osoby znające język niemiecki.
TEKST: CAMILLA HULTQVIST
ZDJĘCIA: ALESCHA BIRKENHOLZ, CHRISTOPH GROTHGAR, ARMIN SMAILOVIC, (C) DORLING KINDERSLEY VERLAG
Artykuł pochodzi z 32 numeru magazynu FOOD & FRIENDS